Podstawowe wzory haftu sutasz

czwartek, marca 20, 2014

Dziś mam dla Was coś, co na pewno ułatwi Wam naukę haftu sutasz. Po części sprawa odnosi się do tematu plagiatów, który przewija się niejednokrotnie. Nie raz przy takich dyskusjach na różnych forach tematycznych, pojawiało się stwierdzenie, że są takie klasyczne, podstawowe wzory, których szycie w różnych wariacjach nie będzie plagiatem i nie będziemy musieli się obawiać nieprzyjemności. Postanowiłam zebrać kilka takich wzorów i Wam pokazać. Ale nie chciałam sama decydować o tym co może, a co nie, być uważane za taką klasykę i zapytałam mądrzejsze sutaszowe głowy. Prawda jest taka, że jak byśmy się nie starali, to trudno być obiektywnym, więc w tak delikatnym temacie postanowiłam jednak skonsultować się z artystkami, które na sutaszu "zęby zjadły. Okazało się, że tych wzorów jest pare i naprawdę jest się na czym uczyć. A cała zabawa z sutaszem polega na tym, że techniki musimy się uczyć na niewielkich, prostych wzorach, a jak już je opanujemy, to łącząc je w różne wariacje i dodając swoje elementy stworzycie coś pięknego. Sami zobaczycie, że takie podstawy i trening spowodują, że poznacie możliwości jakie dają sznurki i wtedy pojawią się własne pomysły. 


Zanim Wam te wzory pokaże, chciałam jeszcze dodać parę ważnych informacji. Po pierwsze to co Wam pokazuje to nie są wzory, które można odtworzyć w każdym drobnym szczególe. To co jest w nich ważne to układ sznurków sutaszowych, który tworzy wzory podstawowe, a wierzcie mi, daje mnóstwo możliwości. Pamiętajcie jednak, że te prace też ktoś wymyślił i uszył i bezczelne ich kopiowanie też jest nie fair. Dlatego postanowiłam, że pokażę Wam te prace bez koloru (dobór zostawiam Waszej wenie twórczej). W tych wzorach możecie szaleć z materiałami, kolorami, kaboszonami, koralikami i dodatkami, które urozmaicą taką prostą formę.

Mam nadzieję, że poczujecie wenę i na podstawie tych wzorów stworzycie coś cudownego!

Ogromnie też dziękuję, wszystkim, którzy odpowiedzieli na moje pytanie i wskazali dobrą drogę.


źródło: http://www.dazzleandshimmer.com/ 

 źródło: http://www.dazzleandshimmer.com/ 

źródło: http://www.dazzleandshimmer.com/ 
środkowe: http://mosca-sutasz.blogspot.com/ 


źródło: http://arteria-art.blogspot.com/ 












źródło: http://saadia-bizuteriaautorska.blogspot.com/
           Magdalena Bielska
           http://www.dazzleandshimmer.com/

I jeszcze parę najprostszych zawijasów mojego autorstwa.



Przeczytaj też

2 komentarze

  1. hmm ja tu widzę raptem dwa wzory podstawowe (gdzie sznurki albo parzyście rozchodzą się w przeciwne strony albo razem idą w jedna stronę) reszta to modyfikacje dające wiele możliwości
    (albo zmiana ilości sznurków, albo użycie tego wzoru podstawowego w połowie i doszycie go, inna liczba koralików, bądź inny ich kształt koralika, lub też zwielokrotnienie kształty podstawowego lub tylko jego części, no i obracanie go o dowolny kąt, a także doszywanie koralików w dowolnym miejscu)

    ale to chyba potwierdza tylko fakt jak wiele można wykonać z jednej prostej rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogromnie podoba mi się ten poradnik. Sama jestem początkująca i tak naprawdę nie wiem czy coś co jest proste i w teorii sama to wymyśliłam (bo jeszcze zbyt wielu blogów i galerii sutaszu nie odwoedzałam) nie zostało już gdzieś przez kogoś zrobione i podpisane. Dlatego bardzo się cieszę że udostępniłyście wzory na których można spokojnie uczyć się i eksperymentować ze swoimi własnymi dodatkami i pomysłami.
    W teorii jeśli użyje się innych kolorów czy materiałów to o plagiatem nie ma mowy jednak na samym początku nie chciałabym narobić sobie złej opinii dlatego że ktoś rozpoznał w mojej pracy własny wzór.
    JJeszcze raz dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Blog Archive