Sposób na algorytm na Instagramie




Całkiem niedawno pisałam tu o tym co może oznaczać wprowadzenie algorytmu na Instagramie i dlaczego panika z tym związana, która miała miejsce akurat w czasie świąt Wielkanocnych była wręcz męcząca. Od tego momentu minęły już 2 miesiące, jeszcze 28 marca Instagram podał na swoim oficjalnym koncie na Twitterze, że wprowadzenie algorytmu zostaje zawieszone. Wszyscy odetchnęli z ulgą i zapomnieli o temacie.

11 maja inny temat związany z Instagramem trafił na usta wszystkich. Nowy logotyp  i layout całej aplikacji wywołały sporo emocji. O ile nowy layout zdecydowanie przypadł mi do gustu. Prosty, minimalistycznych, bez dodatkowych kolorów. Co do logotypu, to niekoniecznie przypadł mi do gustu, ale to zupełnie inna historia.

 Nowy kontra stary layout Instagrama

źródło: TechCrunch.com

Te zmiany naprawdę wywołały sporo emocji, bo tak naprawdę my tych zmian nie lubimy. Jeżeli interesuje Wam temat zmian logotypów to przeczytajcie koniecznie tekst Jacka Kłosińskiego o tym jak reagować na nowe logo

Wracam do tego tematu, bo mam wrażenie, że zmiany wizualne odwróciły naszą uwagę od tego co najważniejsze. Pewnie, jeszcze nie wszyscy je mają, ale część z Was na pewno. Instagram bowiem testuje algorytm u pewnej części użytkowników (zapewne głównie w Stanach Zjednoczonych). Jednak to co ostatnio obserwuje na swoim koncie oraz co widzę w rozmowach na forach związanych z mediami społecznościowymi, algorytm jest wprowadzamy etapami. Mój feed nadal jest chronologiczny, ale ilość polubień i interakcji zmalała o połowę. 

Co z tym zrobić?

1. Atrakcyjne treści to podstawa.

Podobnie jak na Facebooku zasada jest prosta, im więcej osób zareaguje zaraz po publikacji posta, tym nasze zdjęcie ma większe szanse do dotarcie do szerszej grupy odbiorców.

2. Spam to zło.

Warto zwrócić uwagę na to ile treści publikujemy. Zasada co za dużo, to nie zdrowo jest najlepszym sposobem na zapanowanie nad ilością. Do 3 postów dziennie to rozsądna liczba. Publikowanie większej ilości może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Osobiście uważam, że wyjątek od tej reguły to wykorzystywanie Instagramu do prowadzenia relacji z ciekawych eventów. Jest to na tyle okazjonalne, że nie powinno zaszkodzić.

3. Udzielaj się.

Instagram to nie tylko zdjęcia, to także społeczność. Warto być aktywnym. Przeglądanie ulubionych hashtagów, polubienia i komentowanie sprawi, że profil będzie bardziej widoczny i zyska nowych obserwatorów. 

4. Używaj hashtagów.

Na Instagramie to ważny element komunikacji na tej platformie. To dodatkowa szansa na dotarcie do nowych odbiorców. Ważne, żeby były odpowiednio dobrane. Pomocnym narzędziem jest tutaj strona Tags For Likes

5. Wykorzystaj swój warsztat.

Dla rękodzielnika największą dumą jest oczywiście gotowy wyrób, ale proces tworzenia czy zakamarki pracowni to też ciekawy temat, który idealnie nadaje się do publikacji. Idealnie będzie, jeżeli wszystko będzie spójne. Moim ulubionym przykładem jest profil Margo Hupert, graficzki, ilustratorki, mistrzyni roślinnych motywów. Właśnie takie jasne, czyste zdjęcia świetnie się spisują na Instagramie. 

Na zakończenie

Na koniec mam jeszcze dla Was takie przemyślenie. Kiedy pojawiły się informacje o tym, że Instagram będzie wprowadzał algorytm podano, że według ich obserwacji widzimy tylko 30% treści publikowanych przez osoby, które obserwujemy. W pierwszym momencie wydało mi się to dziwne, bo ja zawsze przeglądam swój feed do tego zdjęcia, które widziałam ostatnio. Ale zaraz nasuwa się myśl, ile z nas tak robi. Trzeba pamiętać, że to jak dana osoba korzysta z danej platformy, nie znaczy, że inne robią to tak samo. Zawsze lepiej poszukać badań na ten temat w sieci. Są publikowane w miarę na bieżąco.