Widoczność postów na Facebooku - Godzina publikacji

niedziela, lutego 12, 2017

Zaprojektowane przez Freepik

Promocja rękodzieła w internecie nie jest łatwa. Prowadzenie aktywnej działalności w sieci i jednoczesne tworzenie kolejnych niesamowitych rzeczy zajmuje ogromnie dużo czasu. Wiem, że wielu z Was chciałoby wykorzystywać skutecznie możliwości, które daje np. Facebook, ale przerażająca jest ilość czasu jaką trzeba na to poświęcić. Myślę, że można to okiełznać i zorganizować i na pewno będę się starała Wam w tym pomóc, ale dziś chciałabym się skupić na problemie, który najczęściej pojawia się, kiedy pada hasło Facebook. A mam tu na myśli głownie publikowanie postów. Kiedy publikować? Rano? Popołudniu? Wieczorem? W weekendy?

Tutaj nie ma jednej reguły. Wiele osób próbuje się takich prawidłowości doszukiwać, ale uważam, że ma to sens raczej w zawężeniu do jednej branży. Nie da się wszystkiego uogólnić. Niestety na początku trzeba będzie poświęcić chwilę uwagi na poznanie odbiorców, a potem już tylko obserwować coś się dzieje i dopasowywać do nich komunikację. Postaram się Was sprawnie przeprowadzić przez te proces.Zacznijmy od poznania swoich fanów i dowiedzmy się kiedy korzystają z Facebooka.

Gdzie znaleźć dane o fanach?

W górnym panelu fanpage'a znajduje się zakładka Statystyki, gdzie możecie znaleźć wiele cennych informacji. Tym razem będzie nas interesować to sekcja Posty, gdzie pokaże się Wam wykres (żartobliwie zwany wielorybem). Na nim możecie zobaczyć w jakich godzinach najwięcej osób obserwujących wasz fanpage jest w sieci (jest to średnia tygodniowa). W moim przypadku jest to 9 rano, a potem okres między 16 a 21. Teraz Wasza kolej, żeby sprawdzić.




Wskazówka 
Jeżeli najedziecie na konkretny dzień tygodnia pokaże się linia obrazująca tego konkretnego dnia.




Zauważcie, że w moim przypadku widać, że w sobotę godziny popołudniowo-wieczorne się pokrywają, natomiast poranne aktywności tych osób zaczynają się wcześniej niż w tygodniu.

Na to kiedy ludzie przebywają na Facebooku ma wpływ wiele czynników i wszyscy nim podlegamy. Wszystko zależy od tego czym charakteryzuje się nasza grupa docelowa. Jeżeli na przykład chcemy trafić do grupy młodych matek, ale takich które już wróciły do pracy to warto pamiętać, że między godziną 16 a 19 będą zajmowały się czymś innym (trzeba odebrać dzieci z przedszkola, zrobić zakupy, ugotować obiad itd), czasem dopiero po 20 będą miały czas dla siebie.

Wracając jednak do tego kiedy publikować posty, to możemy spróbować 2 strategii:

Nr 1
Publikujemy posty w godzinach, kiedy naszych fanów jest najwięcej. Najbardziej oczywiste rozwiązanie. Wtedy mamy szansę dotrzeć do dużej liczby osób. Jest wtedy jednak jedno niebezpieczeństwo. Często okresy wzmożonej aktywności fanów na fanpage'ach są do siebie zbliżone, a co za tym idzie wiele z nich publikuje treści w tym samym czasie. Tym samym nasze posty mogą zniknąć w gąszczu innych treści.


Nr 2
Publikujemy posty poza "godzinami szczytu". Może się to wydawać dziwne, ale zaraz Wam pokażę, że ma sens. Publikowanie poza szczytem daje szansę naszemu postowi na utrzymanie się na dobrej pozycji w feedzie Facebooka, a tym samym na dotarcie do wielu osób. Można tą strategię połączyć z pierwszą i publikować w spokojniejszym okresie, tuż przed godzinami szczytu. Wtedy, kiedy na Facebooku zacznie się wzmożony ruch post będzie już czekał na odbiorców.

Najlepszy sposób na sprawdzenie, która metoda sprawdzi się u Was to przetestowanie. I nie mówię tu o jednorazowej próbie. Myślę, że takie testowanie ma sens, kiedy trwa co najmniej po 1 tygodniu na jedną metodę.

Pamiętajcie, że godziny publikacji posta to nie jedyny element, który decyduje o widoczności posta, ale składowa większego procesu, który na to wpływa. W kolejnych postach przybliżę Wam inne czynniki.

To co? Do dzieła!

Przeczytaj też

2 komentarze

  1. Podobnie wygląda mój wykres godzinowy na Instagramie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takiego wpisu się tu nie spodziewałem. Dzięki

    OdpowiedzUsuń

Blog Archive