Konkursy na Facebooku - zasady i co się zmieniło


 Ostatnio rozmawiałam z kilkoma osobami, także przy okazji Blog Forum Gdańsk o tym, jak zachowujemy się w sieci. Wiele z nas Internet poznawało tak troszkę na ślepo. Metodą prób i błędów. Bardzo długo też internet był takim miejscem, gdzie wszystko można i nie obowiązują żadne prawa czy zasady. Czas jednak skończyć z tym mitem. Wszędzie jakieś zasady obowiązują, bo przecież przy zakładania konta mailowego czy profilu na kolejnym portalu społecznościowym zaznaczamy ptaszkiem, albo kropką, że zapoznaliśmy się z regulaminem użytkowania. Już o tym wspominałam, ale będę monotematyczna. Nikt tych regulaminów nie czyta, a one oprócz tego, że są, to jeszcze się zmieniają. I z okazji takiej zmiany powstał ten post. 

Chodzi o coś co doskonale znacie, bo albo je organizujecie, albo bierzecie w nich udział, czyli konkursy na Facebooku. Od dziś moi drodzy po raz kolejny zmienił się regulamin i to na co Facebook pozwala, a na co nie. Niestety z tego co obserwuje w większości przypadków jeszcze nie wszyscy oswoili się z poprzednimi zmianami. Dlatego zacznijmy od początku. Chcemy zrobić konkurs na naszym fanpage’u. Jak się do tego zabrać?

1.  Po co robicie konkurs?
Niby oczywiste, ale jednak nie bardzo. Zastanówcie się, czy chcecie pozyskać nowych fanów/klientów, czy może nagrodzić obecnych a może wypromować coś konkretnego (produkt czy wydarzenie). Nie da się zrobić wszystkiego na raz.

2. Ustalcie budżet.
Zastanówcie się ile możesz na to przeznaczyć. Bez względu na to czy są to pieniądze czy jakiś konkretny wyrób. Trzeba liczyć siła na zamiary. Bo potem może się okazać, że nie dajecie rady się wywiązać z obietnicy i wtedy będzie niewesoło.

3. Kształt konkursu.
Wymyślcie na czym konkurs będzie polegał. Dajcie fanom kreatywne zadanie. Jeżeli chcecie zrobić losowanie, to od razu sobie odpuść. Wiem, że dla Was to najprostsza i najmniej wymagająca forma, ale zdradzę Wam pewną tajemnice. Losowanie to tzw. gra losowa, a żeby ją organizować trzeba mieć zgodę Izby Celnej.

4. Regulamin.
To podstawa i musi być naprawdę dobrze skonstruowany. Nie wystarczy tylko informacja o tym kiedy się zaczyna a kiedy kończy. Wszelkie potrzebne informacje znajdziecie tu: Regulamin konkursu naFacebooku.

To takie najbardziej podstawowe punkty, a o których trzeba pamiętać. A co do tego ma Facebook? Organizując konkurs na tym portalu musicie uwzględnić warunki jakie on stawia. A jest ich trochę i większość z konkursów jakie widuje ich nie przestrzega. Pamiętajcie, że wszystko trwa do momentu, aż ktoś tego nie zgłosi. Wtedy Wy będziecie mieli problem. Na początek mam dla Was wyciąg z regulaminu Facebooka dla stron.

A teraz czarno na białym, czego NIE możemy żądać od uczestników naszego konkursu:

1. Udostępnienia posta lub zdjęcia konkursowego – nie może to być warunek udziału w konkursie. Jeżeli ktoś zrobi to z własnej woli to jego sprawa, ale Wy nie możecie nikomu tego nakazać!

2. Oznaczanie osób jako element konkursu – bardzo często zdarzają się takie konkursy, gdzie w komentarzu lub na zdjęciu konkursowym macie oznaczyć 3 osoby ze swoich znajomych. Tego też nie można robić.

3. Brak regulaminu  - tak jak wspomniałam wyżej regulamin to podstawa. Musi dokładnie określać ramy konkursu i bardzo ważną rzecz, która zaznaczona jest w regulaminie FB, czyli kto jest organizatorem konkursu.

Po co takie obostrzenia? A spójrzcie na sprawę z innej strony. Zareklamowalibyście te wszystkie formy za free np. banerami w swoim ogródku? Co powiecie na taką architekturę krajobrazu? Bo takie coś robicie na swoich profilach.



A co zmienia się od dziś? 
Otóż od dziś w regulaminie Facebooka pojawił się zapis o tym, że nie możemy wymagać w naszym konkursie polubienia naszej strony jako warunku koniecznego do uczestnictwa w zabawie. Dotyczy to również konkursów, do których na FB wykorzystywane są aplikacje i treść zabawy można zobaczyć dopiero po zalajkowaniu danej strony. Także musicie się pilnować i postarać bardziej.

P.S. Pamiętajcie, że organizując konkurs który łamie te zasady narażacie nie tylko swoją stronę na niemiłą interwencję, ze strony FB, ale także Waszych fanów na to, że poniosą konsekwencję uczestnictwa w nielegalnym konkursie. Jest takie mądre zdanie. Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania.

Cover fot. nature.com
Fot. rp.pl