Jak dobierać hashtagi na Instagramie





Hashtagi występują w wielu platformach społecznościowych i chociaż sposób ich działania jest zawsze taki sam, to w różnych kanałach komunikacji używamy ich trochę inaczej. O ile na Facebooku są, ale nie bardzo się przyjęły, to na Instagramie to bardzo ważny element komunikacji i budowania zasięgu. Jednak wiem też doskonale z wiadomości, które mi przesyłacie, że jest spory problem z ich dobieraniem i często mimo ich używania nie widzicie ich skuteczności. 
 
Omawiałyśmy ten temat w transmisji live na grupie Rękodzieło w Social Media, do której linka znajdziesz na końcu tego wpisu. A dziś publikuję ten wpis, który jest zbiorem wszystkich informacji, które warto wiedzieć na ten temat.


Co to jest hashtag?

Zacznijmy od początku, żeby wszystko było jasne. Wizualnie hashtag to słowo poprzedzone znakiem # (czyli hash). W swoim mechanizmie hashtag to coś w rodzaju hasła przedmiotowego, które możecie kojarzyć z biblioteki. A mówiąc jeszcze prościej to słowo (aktywne jak link), które łączy wszystkie treści przypisane przez użytkowników do danego określenia np. wszystkie zdjęcia w których użyty został hashtag #handmade (oczywiście opublikowane w ramach jednej platformy). 


Po co nam hashtagi?

Mówiąc najprościej, hashtagi pozwalają nam grupować nasze zdjęcia lub filmiki z innymi podobnymi treściami opublikowanymi na Instagramie, tym samym pozwalając innym osobom, które są zainteresowane danym tematem dotrzeć do naszych zdjęć. Nawet jeżeli dana osoba nas nie obserwuje, ma szansę dotrzeć do naszych postów, a jak jej się spodoba, zostać z nami na dłużej. Hashtagi dają szansę na zdobycie dodatkowego zasięgu. 

Poza powyższą funkcją, która wynika z mechanizmu działania hashtagów, jest jeszcze inna, której myślę warto poświęcić chwilkę. Mam tu na myśli hashtagi jako rodzaj deklaracji. Takiej, która mówi o wsparciu czy identyfikowaniu się na przykład z jakimś ruchem społecznym np. body positivity, LGBT, przeciwko rasizmowi czy innych podobnych. Tego typu hashtagi nie tylko spełniają wcześniej wspomnianą rolę (budowanie zasięgu), ale także są rodzajem deklaracji naszych wartości i czy sposobu myślenia. Oczywiście nie musicie ich używać, ale warto pamiętać, że mają też taką moc.

Rodzaje hashtagów

Wśród tysięcy różnych hashtagów możemy wyróżnić wiele kategorii i wiele różnych podziałów. Na szczęście nie chodzi tu o to, by wykuć je na pamięć, ale lepiej poznać sposób ich działania. Przytoczę Wam tutaj parę przykładów, zanim przejdziemy do tego, jak je dobierać.

Nie ma jednego, głównego podziału. Można je dzielić w najróżniejsze sposoby, w zależności od potrzeb, czy tematyki. Ale znalazłam bardzo fajnie skonstruowany podział, który w czytelny sposób pomoże Wam zrozumieć jakim kluczem dobierać hashtagi, tak aby wycisnąć z nich najwięcej.

Sposób podziału przygotowany przez twórców aplikacji Preview świetnie pokazuje zależności pomiędzy dużymi hashtagami, a tymi bardzo szczegółowymi. Nie będę Wam tu rozpisywać całości, ale link do artykułu znajdziecie tuż pod grafiką.
 


 Link do artykułu: https://thepreviewapp.com/9-types-of-instagram-hashtags-groups-you-need-to-know/

Założenie jest takie, że te bardzo duże hashtagi np. #handmade (ponad 111 mln), które mają miliony zdjęć, nie przyniosą nam raczej dużej ilości polubieni, czy nowych followersów, ale ich używanie od czasu do czasu pozwala Instagramowi sklasyfikować publikowane przez nas treści, przez co będziemy się pojawiać w zakładce Eksploruj ludzi zainteresowanych tym właśnie tematem. Następnie wraz z zawężaniem tematu i tego co jest na naszym zdjęciu, wprowadzamy coraz węższe hashtagi, a co za tym idzie, z mniejszą ilością zdjęć. 

Myślę, że kategorią, którą warto tu wyróżnić są hashtagi związane ze społecznościami. Mam na myśli społeczności tematyczne, związane z daną strefą zainteresowań. To może być to samo hobby, rodzaj muzyki, technika rękodzielnicza mp/ #bujocommunity (bullet journal), #urbanjunglebloggers (miłośnicy ogromnej ilości roślin w mieszkaniu). To jedne z hashtagów, które potrafią wygenerować najwięcej ruchu, więc warto o nich pamiętać.
 

Gdzie szukać hashtagów?

Przede wszystkim warto przyglądać się jakich hashtagów używają inne osoby, które prowadzą konta o podobnej do naszej tematyce. Oczywiście nie mówię tu o bezkrytycznym ich używaniu, ale warto je przejrzeć, zobaczyć ile jest pod nimi opublikowanych zdjęć i czy łączą się w jakiś sposób w naszymi treściami. 

Drugie miejsce to wyszukiwarka hashtagów. Wystarczy skorzystać w lupki i wybrać symbol #. W czasie wpisywania wyszukiwanego słowa pokażą się inne propozycje (wariacje na temat tego słowa) oraz ich wielkość. A po wybraniu konkretnego hashtaga pokażą się także propozycje hashtagów powiązanych tematycznie z szukanym przez nas tematem. 

Czy warto korzystać z generatorów i list hashtagów? Tutaj mam mieszane uczucia, bo większość takich aplikacji np. Tags4Likes proponuje duże, bardzo ogólne hashtagi, a czasem nawet te zbanowane. Przeszukałam trochę takich stron i znalazłam jedną, którą mogę Wam polecić, jeżeli szukacie inspiracji i pomysłów. A dodatkowo znajdziecie tu podstawowe statystyki konkretnych hashtagów. Generator Allhashtags testuję sobie od paru dni i udało mi się znaleźć dzięki niemu naprawdę fajne hashtagi.

 
https://www.all-hashtag.com/index.php





Lista hashtagów zbanowanych: https://thepreviewapp.com/list-of-banned-instagram-hashtags-2018/




Jak dobrać hashtagi do postu?

Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że hashtagi powinny opisywać zdjęcie, nastrój. Za ich pomocą możemy opisywać zarówno takie szczegóły jak konkretne przedmioty (zwłaszcza jeżeli są wyjątkowe), ale także czynności, proces, coś czego zdjęcie jest tylko wycinkiem. W przypadku rękodzieła to na przykład fragment stołu w pracowni, backstage sesji zdjęciowej, czy kulisy projektowania. 

Najlepsza metoda dobierania hashtagów to taka, która dobiera je zarówno zasięgowo, jak i pod kątem nowych followersów i zaangażowania. Czyli wybieramy kilka hashtagów większych, około 10 milionowych. Z tego typu hashtagów zyskamy ruch i polubienia. Druga część hashtagów powinna być mniejsza, najlepiej takie poniżej 2 milionów. Tutaj właśnie świetnie sprawdzą się hashtagi różnych społeczności. To dzięki nim macie szansę dotrzeć do ludzi, którzy zaczną Was obserwować (bo szukają takich treści), będą komentować i się angażować (kręci ich to samo co Ciebie), a może nawet zostaną Twoimi klientami.




Ile hashtagów używać?

Kiedy już wiemy jaka powinna być tematyka zawarta w hashtagach, komponujemy nasz zestaw. W każdym poście możemy ich użyć 30 (to zapis regulaminowy Instagrama). Na pewno zaraz zapytacie, czy może ich być mniej? Tak, może. Nikt Was nie zmusza do używania aż tylu. Czytałam nawet kiedyś wyniki badań w których stwierdzono, że najlepiej radzą sobie posty z 10 hashtagami. Ale to było parę lat temu, więc nie koniecznie teraz się sprawdzi. A jak mówi Ola (@wildrocks), której konto już nie raz Wam polecałam, używanie mniej niż 30 hashtagów to marnowanie okazji.
Jeżeli spróbujecie dodać ich więcej mogą zdarzyć się dwie sytuacje. Albo post się opublikuje z opisem i hashtagami, ale nie będą one działać, więc stracicie ich moc. A w drugim przypadku zdjęcie opublikuje się bez opisu i hashtagów. Tak czy inaczej będziecie stratni.


Jak sprawdzić, czy hashtagi dają nam ruch?

Niestety nie ma możliwości sprawdzenia ruchu z konkretnego hashtagu, ale możecie sprawdzić ile ogólnie osób odwiedziło Was z tego źródła. Pod każdym swoim zdjęciem na Instagramie znajdziecie opcje „Zobacz statystyki” (oczywiście jeżeli macie konto firmowe). Po kliknięciu w tą opcję widzicie najpierw podstawowe informacje, czyli ilość polubieni, komentarzy, zapisanych elementów, wizyty na profilu i zasięg. Kiedy jednak przesuniecie tę belkę w górę pojawi się reszta statystyk tego konkretnego posta. Tam warto spojrzeć na sekcję Odkrywanie. Znajdziecie tam informację o tym, jaki procent osób, które zobaczyły Twój post nie są Twoimi obserwatorami, a poniżej w Wyświetleniach zobaczycie ile wyświetleń pochodzi właśnie z hashtagów, które wybrałyście.
 







Wiem, że komponowanie i wyszukiwanie hashtagów bywa problematyczne, bo wymaga czasu i cierpliwości. Moim sprawdzonym sposobem jest stworzenie sobie bazy minimum 100 hashtagów z kategorii, w których publikuje zdjęcia. Można je zebrać w pliku tekstowym, Excelu lub w jednym z programów do zarządzania treściami w Instagramie (Planoly). Więc kiedy już poświęcicie trochę czasu na dobranie hashtagów to stwórzcie sobie taką ściągę, która znacznie usprawni Wam pracę. Podzielcie hashtagi tematycznie, a potem tylko kopiuj/wklej i gotowe.