Konkursy na Facebooku - aktualizacja





Dawno temu pojawił się u mnie tekst o tym, jak organizować konkursy na Facebooku. To jeden z najpopularniejszych tekstów na blogu. A ponieważ Facebook to żywy organizm i ciągle się zmienia, dlatego postanowiłam uaktualnić ten wpis, żebyście mieli najświeższe informacje. Wszystkie zmiany lub dopiski zaznaczam kolorem, żeby łatwiej Wam było się z tym odnaleźć.

1.  Po co robicie konkurs?
Niby oczywiste, ale jednak nie bardzo. Zastanów się, czy chcesz pozyskać nowych fanów/klientów, nagrodzić obecnych a może wypromować coś konkretnego (produkt czy wydarzenie). Nie da się zrobić wszystkiego na raz. Ustalanie celu pomaga także w ustaleniu na czym konkurs ma polegać i sprawdzić czy osiągnąłeś zamierzony cel, po jego zakończeniu. Pozwoli Ci to stwierdzić, czy ta forma zabawy spodobała się fanom, czy może warto wymyślić coś innego. 


2. Nagroda.

Konkurs musi mieć nagrodę, niekoniecznie bardzo drogą, ale powinna być pomysłowa, kreatywna, po prostu interesująca. Zastanów się ile możesz na to przeznaczyć. Bez względu na to, czy są to pieniądze, czy jakiś konkretny wyrób. Trzeba liczyć siły na zamiary. 


3. Kształt konkursu.

Wymyśl na czym konkurs będzie polegał. Daj fanom kreatywne zadanie. W zależności od nagrody może być łatwiejsze lub trudniejsze. Zwłaszcza, jeśli nagroda jest duża, wartościowa, to warto wymyślić zadanie, które będzie wymagało większego wysiłku. Dzięki temu unikniesz lub co najmniej ograniczysz udział konkursowiczów, którzy potrafią przysporzyć wielu problemów organizatorom niejednego konkursu. Jeżeli chcesz zrobić losowanie, to od razu sobie odpuść. Wiem, że to najprostsza i najmniej wymagająca forma, ale zdradzę Ci pewną tajemnice. Losowanie to tzw. gra losowa, a żeby ją organizować trzeba mieć odpowiednie zgody.


4. Regulamin.

To podstawa. Musi określać dokładnie każdy element (od czasu trwania, po sposób odebrania nagrody) i trzeba go dobrze skonstruować. Nie wystarczy tylko informacja o tym kiedy się zaczyna a kiedy kończy. Pamiętaj, że to też rodzaj zabezpieczenia dla Ciebie jako organizatora. W momencie, kiedy wszelkie ramy konkursu są jasno określone, to mniejsze jest prawdopodobieństwo, że ktoś będzie miał do Ciebie pretensje o nieprawidłowości czy niesprawiedliwość w konkursie. Wszelkie potrzebne informacje znajdziecie tu: Regulamin konkursu na Facebooku.


Te 4 punkty pomogą Ci w ogarnięciu tego tematu. Natomiast kiedy organizujesz konkurs na Facebooku musisz uwzględnić jeszcze jeden element - regulamin tego portalu. Oprócz przestrzegania polskich przepisów prawnych musisz brać pod uwagę także ten element. W dalszym ciągu często spotykam się z konkursami, które nie uwzględniają żadnego z tych elementów. To, że do tej pory organizowałeś konkursy, na powiedzmy lekko partyzanckich zasadach, nie znaczy, że to "bezkrólewie" będzie trwało wiecznie. Facebook w końcu sam, lub dzięki czyjemuś zgłoszeniu zainteresuje się taką działalnością, a wtedy nie jest tak prosto. Dlatego warto też w takim regulaminie konkursu uwzględnić następujące elementy:


- każda promocja czy konkurs musi posiadać zgodny z prawem regulamin (tak, to Ty za niego odpowiadasz),
- regulamin musi zawierać klauzulę, która mówi o tym, że Facebook nie jest organizatorem ani współorganizatorem konkursu,
- niedozwolone jest też wymaganie udostępnienia postu konkursowego na tablicy użytkownika lub jego znajomego, a także oznaczenia znajomego w poście.



Jeżeli jeszcze nie przekonałeś się do tego co powyżej to warto uwzględnić jeszcze jeden ważny aspekt. Pewnie powinnam od niego zacząć. Konkurs to wg Kodeksu Cywilnego rodzaj przyrzeczenia publicznego (Art. 919-921). Ten temat opisany znajdziecie w linku. 

Mam nadzieję, że trochę przybliżyłam Wam ten temat i teraz będzie Wam łatwiej okiełznać ten niełatwy temat.


Zdjęcie: mkhmarketing