Co sprawia, że ludzie widzą Twoje posty?




Facebook to dla wielu osób zajmujących się rękodziełem jeden z ważniejszych kanałów komunikacji z osobami zainteresowanymi ich wyrobami lub ciekawymi technik tworzenia małych, ręcznie robionych cudeniek. Sama chętnie podglądam, co ciekawego tworzą inni, jak łączą różne techniki, jakie mają pomysły. To bardzo inspirujące.

Niestety, wiem też doskonale, że prowadzenie fanpage'a to nie jest prosta sprawa, a to na co wiele osób najbardziej się skarży to problemy z dotarciem do odbiorców. Na przykład masz 5000 lajków na fanpage'u, a zasięg posta, który opublikowałaś widziało tylko 200 osób? Na pewno dobrze znasz ten problem. Wszystkiemu winien algorytm (Edge Rank), który zawiaduje tym jakie treści pojawiają się na naszych facebookowych tablicach. Jeszcze parę lat temu zasięgi były lepsze, a prowadzenie fanpage'a to było marzenie. Potem wiele się zmieniło i z roku na rok zasięgi zaczęły spadać. Czemu? Pisałam już kiedyś o tym trochę TU. Jedna z ostatnich zmian (z czerwca 2016) wprowadziła kolejne zmiany w sortowaniu treści i na pierwszym miejscu stawia te, które publikuje nasza rodzina i znajomi. Warto pamiętać, że to nie jest portal reklamowy, tylko społecznościowy.

Myślę, że najlepiej tą decyzję zobrazują badania analityczne. Nie będę Cię zanudzać, ale widzę w sieci mnóstwo narzekań, więc myślę, że dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć sytuację. Wyobraź sobie, że Facebook stał się pierwszym miejscem, gdzie ludzie szukają kontaktu z różnymi firmami. Dlatego wszyscy chcą mieć swój fanpage. Te firmy, robiąc to lepiej lub gorzej, publikują z roku na rok coraz więcej treści. W 2015 roku było to 35% więcej niż w poprzednim roku. Jednak ludzie czują się przeciążeni tymi "reklamami", więc mniej na nie reagują. To trochę tak jak z reklamami w telewizji. Kiedy zaczyna się blok reklamowy, wychodzisz zrobić sobie herbatę lub nastawić pralkę. Stąd decyzja Facebooka by zmodyfikować algorytm.

Teraz, kiedy już wiesz, czemu jest tak, a nie inaczej, możemy wspólnie zająć się tym, aby poprawić widoczność Twoich treści.

Zacznę od tego, co wpływa na zasięg danego posta:



Mam tu na myśli to, w jakiej formie publikujesz treści na swoim fanpage'u. Może to być post tekstowy, post ze zdjęciem, post z linkiem (do bloga lub innej zewnętrznej strony), post video, link do filmu na Youtubie czy live stream. Facebook obserwuje swoich użytkowników, ich zachowania i na tej podstawie określa, które posty dostaną od niego dodatkowe wsparcie.

Facebook faworyzuje te treści, które są według niego wartościowe lub wykorzystują najnowsze funkcje tej platformy. Przede wszystkim jeżeli linkujesz do swojego bloga, a osoba, która kliknie w link i spędzi na Twojej stronie dłuższy czas to Facebook sprawi, że Twój post zyska większy zasięg organiczny. To proste i wynika z tego, że im dłużej ktoś będzie czytał treści na zewnętrznej stronie, tym bardziej Facebook uważa, że to musi być coś ciekawego i wartego promowania dalej.

Facebook wysoko promuje też filmy video publikowane na fanpage'ach. Ważne, żeby nie były to linki do YouTube'a. Czemu? Sprawa jest prosta. YouTube jest dla Facebooka konkurencją, więc to logiczne zagranie.

Na pewno widziałyście ostatnio wiele transmisji live lub prostych głosowań w formie streamu. To jest właśnie budowanie zasięgu dzięki nowemu narzędziu Facebooka, które jest w tej chwili faworyzowane. To też fajny pomysł na pokazanie się swoim fanom w zupełnie nowy sposób.




W mediach społecznościowych liczy się każdy element, także czas publikacji. Generalnie przyjmuje się, że są pory w których lepiej publikować i martwe okresy, kiedy ludzie są zajęci innymi sprawami niż przeglądanie Facebooka. Schemat ruchu w ciągu dnia.

Ranek (9:00-11:00)- poranna kawa, przegląd skrzynki mailowej i krótka prasówka. Tak rozpoczyna dzień wiele osób w biurach i nie tylko.

Przerwa na lunch (13:00-16:00) - to taka pora, kiedy może nie wszyscy wychodzą z biur zjeść coś dobrego, ale każdy potrzebuje chwili wytchnienia, przerwy na kawę.

Powrót do domu (16:00-19:00) - koniec pracy, zakupy, odebranie dzieci ze szkoły, gotowanie obiadu i wiele innych rzeczy ludzie robią w tym czasie. Na pewno dobrze to znasz.

Wieczór (20:00-22:00) - to jest ten czas, kiedy największy ruch pojawia się na Facebooku. Jest w końcu czas na nadrobienie wszystkich wiadomości, postów znajomych.

Przedstawiłam Ci pewien schemat, ale nie musisz się nim do końca kierować. Ważne, żebyś zrozumiała, jak pora dnia może wpływać na to do ilu potencjalnie osób dotrze post. Musisz to zawsze skonfrontować ze swoją grupą docelową na Facebooku. Jak to sprawdzić? To proste. Wszystkie te informacje znajdziesz na swoim fanpage'u. Wystarczy w zakładce Statystki i wybrać zakładkę Posty. Tak ukaże Wam się wykres tego, kiedy na Facebooku jest największa grupach Twoich odbiorców. Wygląda przeważnie jak wieloryb, ale zawsze warto sprawdzić, bo każda grupa docelowa ma swoją specyfikę korzystania z internetu. W końcu nieco inny tryb dnia niż pracownicy biurowi mają np. młode mamy.







 Na to, jak Twój post sobie poradzi ma też wpływ to, jak odbiorcy zareagują na niego w pierwszych minutach po publikacji. Liczy się choćby samo kliknięcie w post (nawet jeśli jest zdjęciem i ktoś je po prostu powiększy). Do tego przed każdym użytkownikiem stoi cały wachlarz możliwości. Polubienia i inne emotki, którymi w najprostszy sposób można wyrazić swoje zainteresowanie, a następne w kolejce są komentarz i udostępnienie. I to te dwie ostatnie opcje są najbardziej pożądane i  najlepiej wpływają na popularność posta. Mówi się, że jeden komentarz liczy się tak jak cztery lajki, a jedno udostępnienie jak 4 komentarze. Jednak nie tak łatwo nakłonić ludzi do komentowania i udostępniania. Dlaczego? Bo jest to aktywność wymagająca zaangażowania, włożenia odrobiny wysiłku. Łatwiej jest po prostu kliknąć. Dlatego też wiele fanpage'y organizuje konkursy, w których warunkiem jest udostępnienie i skomentowanie postu. To pozwala zbudować zasięg, ale też jest nie zgodne z regulaminem Facebooka. Możesz o tym poczytać TU i TU.

Tym  sposobem poznałaś 3 główne elementy, które wpływają na widoczność posta opublikowanego na fanpage'u przez innych użytkowników. Mam nadzieję, że trochę uporządkowało Ci to wiedzę i będzie Ci łatwiej zrozumieć jak działa Facebook. W następnym poście tej serii postaram się opisać kilka sposobów, które pozwolą Ci dotrzeć do większej rzeszy osób.

Do następnego ;)